Keghairahan melakukan ibadat kadang-kadang menjadikan ia sebagai satu adat atau
ritual. Mereka lupa hakikat ibadat yang sebenarnya. Sikap terikut-ikut
tanpa ilmu mengenai sesuatu perkara dilakukan menjadikan perbuatan itu lebih kepada
adat.
Contohnya dalam
ibadat puasa. Pada bulan Ramadan banyak orang berlumba-lumba
melakukan kebaikan dan ibadat lain. Wanita yang tidak bertudung, akan bertudung. Itu
memang baik dan digalakkan. Tetapi, adakah itu satu keinsafan atau
kerana sudah dianggap adat dan ritual? Buktinya, apabila habis bulan
Ramadan, maka masing-masing lupa tentang ibadat dan batasan dosa. Kebanyakan
orang akan kembali kepada kehidupan asal.
Begitu juga
dalam soal menyambut Aidilfitri. Sambutan dilakukan dengan hebat sekali
sehingga sebulan lamanya. Hakikatnya, Aidilfitri hanya pada 1
Syawal. Pun, tidak salah untuk dilanjutkan untuk tempoh dua tiga
hari. Tetapi kalau sudah sehingga sebulan lamanya, itu kita sudah
keterlaluan. Bahkan ada yang masih mengadakan majlis sempena Aidilfitri biarpun
Syawal sudah tamat.
Alasan mengatakan raya sebulan disebabkan puasa sebulan adalah rekaan semata-mata. Menariknya, yang lebih-lebih menyambut raya adalah mereka yang tidak berpuasa dengan sempurna.
Lihatlah, di kalangan orang beriman, mereka menyambut hari raya alakadar saja. Mengambil perkara wajib saja dan menepati apa tuntutan agama seperti diajar oleh Rasulullah SAW.
Dalam ibadah
korban pun sama. Kerana hendak melakukan ibadah korban, ada yang
sanggup berhutang. Mereka berhutang bukan kerana kekuatan iman untuk
melakukan ibadah korban, tetapi kerana telah menganggap ibadat korban perlu
dilakukan setiap tahun, maka rasa janggal jika tidak dilakukan pada tahun itu. Itulah
yang dikatakan, ibadah yang telah dijadikan adat dan ritual.
Begitu juga, ada
ibu bapa yang tidak mahu melakukan ibadat korban pada Hari Raya Haji atau Aidiladha jika anak-anak di perantauan tidak pulang. Itu bermakna
ibadah korban dilakukan disebabkan kepada perkara atau musabab lain, iaitu anak
pulang berhari raya. Itu juga dipanggil adat dan ritual yang diadakan setiap
tahun kerana ada tujuan di sebalik perintah Allah.
Bagi yang
mempunyai keluarga ramai, mereka melakukan ibadah korban seekor lembu. Itu
satu yang amat dituntut yang bukan sahaja dapat melaksanakan ibadah korban, tetapi
juga mengeratkan hubungan keluarga. Tetapi malangnya, apabila ada
yang menganggap amalan itu sebagai satu yang ‘wajib’ dan rutin tahunan. Jika
ada ahli keluarga yang tidak mahu melakukan ibadat korban tahun itu, dipandang
serong atau seperti dipaksa untuk turut serta. Hingga yang tidak
berkemampuan terpaksa berhutang.
Kerana itu
timbullah amalan yang lebih bersifat adat dan ritual dalam keluarga. Mereka
ingin ibadah korban itu nampak meriah dan hebat. Maka itu ada yang
menetapkan agar ahli keluarga memakai baju yang sama warna, corak serupa dan
sebagainya. Tudung, kasut, selipar dan sebagainya diambil kira untuk
tujuan nampak meriah.
Mereka
pentingkan kemeriahan sehingga melupakan yang wajib. Perkara yang disuruh
agama tidak dilakukan, sedangkan yang tidak dituntut diperbezar-besarkan. Apa
saja akan dilakukan asalkan nampak meriah dan hebat.
Inilah akibatnya
apabila lebih mementingkan kemeriahan berbanding tujuan melaksanakan ibadat. Ibadat
telah bertukar menjadi adat dan ritual. Sebab itu, ketika melakukan
sesuatu ibadat lain, mereka terlupa telah melakukan dosa lain. Atau
tidak peduli, tidak ambil kisah atau membiarkan diri tidak melakukan suruhan
yang sepatutnya lebih diutamakan.
No comments:
Post a Comment