Tuesday 31 October 2023

SULTAN ABDUL HAMID II BERUSAHA SELAMATKAN PALESTIN

 
Sultan Abdul Hamid II, anak kepada Sultan Abdul Majid, dilahirkan di Istanbul pada 21 September 1842. Dibesarkan di istana Uthmaniyyah, beliau menguasai banyak bahasa dengan fasih, termasuk Perancis, Arab dan Parsi. Zaman kanak-kanak dan remajanya bertepatan dengan “Tanzimat,” tempoh reformasi dalam Empayar Uthmaniyyah yang bermula pada tahun 1839.
 
Pemerintahan Sultan Abdul Hamid selama 33 tahun bermula pada 31 Ogos 1876, ketika empayar itu berada dalam kesempitan yang teruk di tengah-tengah ancaman di dalam dan di luar negara.
 
Baginda menandatangani perlembagaan bertulis pertama empayar, yang dikenali sebagai “Kanun-i Esasi,” pada 23 Disember, meletakkan asas bagi kerajaan berperlembagaan.
 
Cemerlang dalam dasar luar, beliau mengikuti perkembangan politik di seluruh dunia dengan teliti dengan matlamat utamanya adalah untuk mendapatkan keamanan bagi empayar yang diperintahnya. Beliau berusaha untuk mengukuhkan hubungan Uthmaniyyah dengan dunia Islam, menjadikan ini sebagai dasar asas.
 
Dasar ekonominya mengutamakan pembayaran balik hutang luar negeri yang ditinggalkan daripada pendahulunya. Beliau menandatangani perjanjian dengan pemiutang Eropah pada 20 Disember 1881, untuk membayar sebahagian besar.
 
Biarpun negara di ambang muflis, baginda tidak menggadaikan negara. Ketika itu Palestin menjadi sebahagian kawasan pentadbiran empayar Uthmaniyyah.
 
Pada akhir tahun 1800-an, gerakan Zionis menyeru dan berusaha agar sebuah negara Yahudi ditubuhkan di Palestin. Sultan Abdul Hamid II mengambil beberapa siri langkah berjaga-jaga untuk menggagalkan rancangan itu.
 
Orang Yahudi menjadi pelarian ke seluruh dunia selepas orang Rom membakar Jerusalem pada tahun 70 M. Mereka terpaksa menanggung kesusahan di mana-mana sahaja mereka pergi.
 
Sejak zaman itu, mereka sentiasa menunggu seorang penyelamat, seorang Messiah, yang akan mengumpulkan mereka di bawah satu negeri. Ketika kedatangan Messiah yang ditunggu-tunggu ini tertangguh, beberapa orang idealis Yahudi bergerak untuk menubuhkan negara Israel.
 
Kumpulan ini berkumpul di Basel, Switzerland, pada tahun 1897 dan dipanggil Zionis, sempena Gunung Zion di mana Beth ha-Mikdas (Masjid Al-Aqsa) Nabi Sulaiman dibina.
 
Zionis mula meminta bantuan dari Empayar British, yang merupakan negara yang paling berkuasa pada masa itu, tetapi tuntutan mereka tidak diambil serius. Lama kelamaan, pihak British menyedari bahawa gerakan Yahudi ini semakin kuat dan menawarkan wilayah di bawah jajahan mereka kepada orang Yahudi, seperti Uganda, Siberia dan Cyprus, namun mereka tidak bersetuju.
 
Mereka mahukan Palestin, rumah kepada ratusan ribu orang Arab, yang merupakan tanah yang dijanjikan yang disebut dalam Kitab Taurat.
 
Kerajaan Uthmaniyyah mengambil beberapa langkah berjaga-jaga terhadap usaha pergerakan Yahudi ini yang mengancam integriti wilayahnya. Pada tahun 1871, sebelum Zionis mengambil apa-apa tindakan, kerajaan Uthmaniyyah mengisytiharkan 80 peratus daripada Palestin sebagai milik negara mereka.
 
Selepas pertabalan Sultan Abdul Hamid II, beliau meningkatkan langkah pencegahan terhadap penempatan Yahudi di Palestin. Pada tahun 1883, beliau menyekat pengambilalihan tanah Palestin dan memutuskan untuk mengambil sendiri wilayah strategik itu menjadi sebahagian negara dan jajahan taklukan empayar Uthmaniyyah.
 
Pada tahun 1900, Sultan Abdul Hamid II menghadkan orang Yahudi tinggal di wilayah Palestin kepada 30 hari. Beliau seterusnya melarang pengambilalihan wilayah oleh orang Yahudi asing di Empayar Uthmaniyyah, termasuk Palestin. Telah diisytiharkan bahawa Empayar Uthmaniyyah bukanlah kawasan penempatan bagi orang-orang yang diusir dari Eropah.
 
Theodor Herzl yang berasal dari Budapest, ketua gerakan Zionis, meminta untuk bertemu dengan Sultan Abdul Hamid II. Apabila permintaan ini ditolak, beliau menyampaikan tawarannya kepada sultan melalui rakan karibnya, Polish Phillip Newlinsky, pada Mei, 1901.
 
Mereka menawarkan untuk membayar hutang luar negara Uthmaniyyah dan menyebarkan propaganda untuk Sultan Abdul Hamid II di Eropah sebagai pertukaran untuk pembukaan tanah Palestin kepada penempatan Yahudi dan memindahkan pemerintahan wilayah tersebut kepada orang Yahudi.
 
Sultan Abdul Hamid II menolak tawaran ini dengan kenyataan belaiu yang terkenal: “Saya tidak akan menjual apa-apa, walau seinci pun wilayah ini kerana negara ini bukan milik saya tetapi milik semua Uthmaniyyah. Rakyat saya memenangi tanah ini dengan darah mereka. Kami hanya akan memberi apa yang kami ada sekarang dengan cara kami mendapatkannya.” Herzl mengulangi tawarannya sekali lagi pada tahun berikutnya, tetapi jawapan beliau tetap sama.
 
Perlu diambil perhatian bahawa Sultan Abdul Hamid II bukanlah seorang anti-Semit. Dia terkenal dengan pendekatannya yang realistik dan bukannya emosi terhadap masalah. Istilah anti-Semitisme tidak mempunyai tempat dalam budaya Muslim-Turki. Semua langkah berjaga-jaga yang diambil dalam tempoh itu adalah untuk menjaga integriti negara beliau dan bukan komuniti tertentu.
 
Pada masa itu, Empayar Uthmaniyyah adalah rumah kepada penduduk Yahudi terbesar di dunia, yang hidup bebas. Thessaloniki, yang ketika itu merupakan sebahagian daripada Empayar Uthmaniyyah, ketika itu merupakan bandar Yahudi terbesar di dunia.
 
Dalam surat daripada Sultan Abdul Hamid II, yang termasuk milik Tarekat Shadhili kepada Shadhili Syeikh Abu’Shamat Mahmud, bertarikh 22 September 1913, Sultan Abdul Hamid berkata: “Saya berhenti menjadi khalifah kerana penindasan dan ancaman oleh Turki Muda. Kumpulan ini bertegas dan mengugut saya untuk meluluskan penubuhan negara Yahudi di Palestin. Saya menolak cadangan ini. Mereka akhirnya menawarkan 150 juta keping emas British. Saya masih menolak dan saya mengatakan: ‘Saya tidak akan bersetuju dengan anda walaupun anda menawarkan bukan sahaja 150 juta emas British tetapi semua emas di seluruh dunia. Saya berkhidmat untuk masyarakat Islam selama lebih daripada 30 tahun. Saya tidak mengecewakan nenek moyang saya. Berikutan jawapan terakhir saya, mereka bersetuju untuk menggulingkan saya dari takhta saya dan menghantar saya ke Thessaloniki. Saya berdoa kepada Allah, saya tidak menerima untuk menubuhkan negara baru di bumi Palestin di atas Negara Uthmaniyyah dan masyarakat Islam.”
 
Menjelang 1947, lebih separuh daripada penduduk di Palestin adalah Yahudi dan sebahagian besar wilayah itu adalah milik mereka. Langkah seterusnya ialah untuk kemerdekaan. Beberapa kumpulan Yahudi memaksa British mengosongkan kawasan itu. Keputusan yang keluar daripada referendum adalah untuk menubuhkan negara Yahudi dan PBB mengesahkannya pada tahun 1948. Kerajaan Ankara adalah antara yang pertama menerima keputusan itu.
 
Negeri baru itu dinamakan sempena Israel yang mana maharajanya ialah Nabi Daud. Israel adalah nama Nabi Yakub, seorang tokoh yang dianggap bapa bangsa Israel. Pada bendera Israel, Bintang Daud kelihatan di antara dua garis biru, yang melambangkan Laut Mediterranean dan Sungai Jordan. Sebilangan besar orang Arab di sana memutuskan untuk berhijrah dan hidup dalam keadaan yang susah di tempat perlindungan. Tanah mereka dirampas kepada orang Yahudi.
 
Tentera Arab bersekutu telah dikalahkan semasa penentangan kepada Israel pada tahun 1948, 1967 dan 1973. Rusia berada di pihak Arab dan beberapa negara Arab menjadi negara satelit kepada Rusia. Ketika itulah pandangan Sultan Abdul Hamid dipuji sekali lagi. Beliau kekal sebagai tokoh yang dicintai di negara Arab. 

No comments:

Post a Comment