Islam menyuruh umatnya melakukan kebaikan.
Tidak kisahlah apa bentuk kebaikan itu. Besar atau kecil yang dilakukan tetap
diangkat sebagai pahala. Apa yang penting kebaikan yang dilakukan itu diniatkan
kerana patuh kepada suruhan Allah.
Melakukan kebaikan dan menjauhkan perkara
sia-sia dianggap sebagai orang beriman. Dan mereka itu adalah orang-orang yang
berjaya.
Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya
berjayalah orang yang beriman. laitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;
dan mereka yang menjauhkan diri daripada perbuatan dan perkataan sia-sia; dan
mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu),
Dan mereka yang menjaga kehormatannya,” (Surah al-Mukminun, ayat 1-5)
Hakikatnya, iman terhasil daripada segala
gerak kerja amal bersifat sosial bertujuan untuk mengabdikan diri kepada Allah
SWT. Melakukan ibadat khusus semata-mata tidak menjamin kesempurnaan iman.
Firman Allah SWT bermaksud: Bukanlah
menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi
sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian,
malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya
kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang
memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan)
hamba sahaya, mendirikan shalat, dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang
menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam
kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang
benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa. (Surah al-Baqarah,
ayat 177)
Jelas sekali, amalan bersosial membantu
orang lain adalah perbuatan membuktikan keimanan. Kesilapan besar kita hari ini
ialah dengan meletakkan atau menilai ketakwaan seseorang itu berasaskan kepada
ibadah khusus semata-mata bukan daripada ibadah sosialnya.
Pendeknya, amalan sembahyang dan puasa
dianggap tidak sempurna dan tidak diterima Allah SWT jika disertai pula dengan
kejahatan amalan sosial.
Rasulullah SAW meriwayatkan dalam satu
hadis mengenai seorang perempuan yang sembahyang malam dan berpuasa siang malam
tetapi menyakiti tetangga, maka tempatnya adalah neraka.
Justeru umat Islam seharusnya memahami
pengertian ibadah yang sebenar dengan tidak membatasinya pada ibadah-ibadah
khusus sahaja. Betapa banyak orang kaya yang khusyuk sembahyang namun hakikat
di sekitarnya terdapat manusia miskin dan berpenyakit yang memerlukan bantuan,
tetapi tidak dihiraukan tanpa menghulurkan bantuan yang sewajarnya.
Banyak orang berulang alik ke Makkah dengan
kos yang tinggi melakukan umrah, tetapi berkira untuk menghulurkan bantuan
kepada jiran mahupun orang miskin lain. Malah lebih teruk lagi apabila memandang
sinis kepada golongan miskin yang dianggap hanya mengharap bantuan daripada
mereka.
Menghulurkan bantuan kepada jiran yang
miskin dan amat memerlukan bantuan adalah lebih penting berbanding menggunakan
wang itu untuk pergi umrah.
Lazimkan memberi sedekah dan membantu jiran biarpun
jumlahnya sedikit. Sesungguhnya, bukan jumlah yang menjadi ukuran, tetapi
keikhlasan hati itu yang menjadi asbab sesuatu amalan itu diterima.
Bergotong royong melakukan perkara kebaikan
dalam masyarakat juga satu amalan yang jangan dipandang ringan tentang
kebaikannya. Bersamalah dalam program kemasyrakatan untuk kebaikan bersama.
Hubungan yang baik dalam masyarakat memberi kebaikan kepada kekuatan Islam
secara keseluruhannya.
No comments:
Post a Comment