Sesuatu yang mempunyai nilai sejarah wajar
dipelihara atau diselia dengan bersistematik secara berterusan agar sentiasa
dalam keadaan baik dan menarik. Di negara maju, bahan bersejarah yang berusia
ratusan bahkan ribuan tahun mendapat perhatian pihak berkuasa dan masyarakat
sebagai khazanah yang berharga.
Sudah menjadi sifat semula jadi manusia
berminat mengetahui sesuatu yang berunsur sejarah. Ini kerana manusia berminat
mengetahui cara hidup masyarakat terdulu atau sesuatu yang berlainan dengan apa
yang ada sekarang.
Sebab itu, manusia sanggup merantau jauh
dan menghabiskan belanja yang besar semata-mata ingin melihat apa yang dianggap
istimewa dan memberi pengajaran. Justeru, tarikan utama pelancong ke negara
maju bukan semata-mata ingin melihat dan menikmati kehidupan moden, tetapi juga
tempat-tempat bersejarah yang terjaga rapi di negara itu.
Malangnya, sikap demikian kurang dihayati
oleh masyarakat kita. Banyak tinggalan sejarah yang sepatutnya mendapat
penjagaan sewajarnya tidak dilakukan. Contohnya, Jambatan Gantung Sultan Ismail
yang merentangi Sungai Nal, kira-kira 9 kilometer dari bandar Kuala Krai.
Jambatan atau disebut dalam dialek Kelantan
Gertak Gantung Sultan Ismail dibina merentangi Sungai Nal menghubungkan jalan
raya dari Machang ke Kuala Krai oleh pihak British. Struktur binaannya seperti
jambatan gantung yang banyak terdapat di negara-negara Eropah.
Jambatan Gantung Sultan Ismail adalah
satu-satunya jambatan gantung di Kelantan. Ia dibuka dengan rasminya pada 19
April 1932 oleh Sultan Ismail ibni Sultan Muhammad Keempat. Gertak itu terletak
di Kilometer 9, Jalan Kuala Krai - Machang.
Pembinaan Jambatan Gantung Sultan Ismail
dilihat oleh pihak Inggeris yang menjajah negara kita pada ketika itu sebagai
amat penting. Ini memandangkan bandar Kuala Krai dianggap antara bandar yang
terpenting di Kelantan Selatan ketika itu. Pihak Inggeris lebih memberi
perhatian kepada Kelantan Selantan kerana kaya dengan hasil bumi seperti emas
dan hasil pertanian.
Kuala Krai menjadi pusat mengumpulkan hasil
dari Kelantan Selatan melalui sungai, sebelum dibawa ke Kota Bharu dan daerah
lain seluruh Kelantan melalui jalan darat. Terdapat beberapa buah syarikat
besar dari Britain beroperasi di Hulu Kelantan.
Pembinaan Tangga Krai bagi memudahkan
pemunggahan barang dari bot ke darat di tebing Sungai Kelantan berhampiran
bandar Kuala Krai membuktikan pentingnya bandar itu sebagai pusat pengumpulan
hasil seperti rotan, getah dan emas yang diperoleh di Hulu
Kelantan.
Jambatan ini sepanjang 21.3 meter dan
lebarnya 6.1 meter yang membolehkan ia digunakan dua hala. Ia dipanggil
jambatan gantung kerana struktur bawahnya digantung oleh dua utas tali besi
keluli yang begitu teguh di kiri dan kanannya.
Tali besi itu berukuran sebesar 30.48
sentimeter ukurlilit dipintal pula dengan enam utas tali besi kecil yang
mempelihatkan ia seperti dipintal sepenuhnya. Tali itu ditambat kepada struktur
konkrit setebal 1.2 meter pada ketinggian 3.7 meter.
Ketika Perang Dunia Kedua, gertak ini
bernasib baik tidak menjadi mangsa letupan bom ketika Inggeris berundur semasa
serangan Jepun ke Tanah Melayu. Dalam usaha melenggahkan kemaraan tentera
Jepun, pihak British akan meletupkan jambatan yang menghubungkan sesuatu
kawasan.
Penduduk kampung menjadikan bahagian bawah
jambatan sebagai tempat perlindungan ketika kemaraan tentera Jepun.
Ketika Rancangan Malaysia Keempat (RMK 4),
kerajaan Pusat menaikkan taraf jalan di kawasan itu untuk keselesaan pengguna.
Ini menyaksikan sebuah jambatan baru yang lebih lebar dan konkrit sepenuhnya
dibina di sebelah kanannya (dari laluan Machang).
Apabila laluan baharu itu siap, maka
Jambatan Gantung Sultan Ismail ditutup untuk lalu lintas dan seterusnya terbiar
begitu sahaja.
Jambatan Gantung Sultan Ismail wajar dijaga
dan diselia sebagai bahan sejarah. Jangan biarkan ia terbiar dan tidak memberi
apa-apa erti.
No comments:
Post a Comment