Disebabkan
persaingan sengit mendapatkan pelanggan, seringkali iklan barangan dan
perkhidmatan dilakukan secara tidak jujur apabila iklan ditampilkan dalam
bentuk boleh mengelirukan bakal pembeli.
Banyak
iklan tidak menyatakan secara tepat tentang barangan dan perkhidmatan yang
diiklankan atau ia hanya dipaparkan secara sepintas lalu dan ‘tidak memberi
peluang’ untuk pengguna mengetahuinya.
Melalui
kreativiti dan gimik diolah secara tersusun, pengguna ditipu secara tanpa
disedari. Pengguna merasa seronok melihat iklan, tetapi pada masa sama tanpa
disedari kita telah terperangkap dengan helah dibuat oleh pengiklan.
Sesungguhnya
sebarang niat untuk mengelirukan pengguna, dianggap satu penipuan.
Mengikut
peraturan pengiklanan yang diamalkan di negara kita memberi kebebasan kepada
pengiklan atau menampilkan apa saja bentuk iklan asalkan tidak menyalahi kod
pengiklanan yang ditetapkan oleh kerajaan yang meliputi nilai budaya, keagamaan
dan sensitiviti masyarakat.
Sebenarnya
sesebuah iklan bukan saja mampu menarik orang ramai tentang produk diiklankan,
tetapi lebih daripada itu. Iklan bukan saja dinilai dalam aspek komersial,
tetapi juga mampu mempengaruhi psikologi, norma kehidupan dan pengajaran kepada
penonton.
Iklan
yang menampilkan sikap boros, tidak menghormati orang dewasa, tamak dan angkuh
amat tidak sesuai dari segi keperluan sebenar.
Kita
pernah dipertontonkan dengan iklan individu pergi membeli belah semasa tawaran
jualan akhir tahun sehingga membawa pulang barang penuh satu kontena.
Di
manakah letaknya nilai-nilai murni yang menggalakkan agar pengguna bijak
berbelanja dan berjimat cermat jika membeli sebegitu banyak. Sikap boros boleh
mendatangkan masalah dalam keluarga yang mempengaruhi ekonomi keluarga.
Selain
itu suami isteri yang tidak sependapat dalam keputusan membeli akan terdorong
perasaan tidak senang hati dengan keputusan masing-masing.
Iklan
yang menggunakan model kanak-kanak juga sering menunjukkan ‘kuasa’ kanak-kanak
memaksa ibu bapa untuk membeli sesuatu produk.
Biarpun
ia dipersembahkan secara kreatif, santai dan menghiburkan, namun pada masa sama
menjadi perangkap kepada ibu bapa untuk berdepan dengan anak masing-masing yang
ingin mendapat produk tersebut.
Justeru,
satu aspek paling penting diingati oleh orang ramai ialah jangan mudah
terpengaruh dengan iklan walaupun sebaik mana ia dipamerkan.
Gambar: Buah kulim sekadar hiasan
No comments:
Post a Comment