Kisah suami isteri bebas
bertukar pasangan melakukan hubungan seks untuk penuhi nafsu berahi. Suami
tidak marah atau cemburu apabila isteri melakukan hubungan seks dengan lelaki
lain. Isteri juga tidak menghalang suami bersama isteri orang lain.
Suami
isteri saling merasai nikmat bersama pasangan lain yang dianggap menghilang
rasa bosan serta memperoleh pengalaman baru.
Amalan bertukar pasangan sudah menjadi amalan di negara Barat. Menggunakan hak kebebasan dan menghormati keinginan pasangan masing-masing, maka mereka menjadikan amalan itu untuk memuaskan nafsu yang tidak ada penghujungnya.
Biarpun di Malaysia amalan
bertukar pasangan masih terpencil, namun ia semakin mendapat tempat di kalangan
pasangan yang sudah hilang erti ikatan perkahwinan yang dituntut Islam, mahupun
agama-agama lain.
Pasangan di Malaysia beraliran
pemikiran 'rosak' yang menerima amalan bertukar pasangan kini mudah terpengaruh
apabila amalan itu sudah secara terbuka menular di negara jiran.
Pasangan suami isteri yang mengamalkan bertukar pasangan di negara jiran kini secara tanpa segan silu mengiklankan untuk menawarkan pasangan atau mencari pasangan yang bersedia melakukan tukar pasangan.
Pasangan suami isteri yang mengamalkan bertukar pasangan di negara jiran kini secara tanpa segan silu mengiklankan untuk menawarkan pasangan atau mencari pasangan yang bersedia melakukan tukar pasangan.
Mereka mendakwa, selain dapat
menikmati hubungan seks dengan pasangan berlainan, amalan itu menambahkan rasa
kasih sayang dan itu lebih baik berbanding jika pasangan berlaku curang atau
melakukan secara sembunyi.
Apapun alasannya, amalan tidak
bermaruah dan menyalahi tabie manusia yang pentingkan kasih sayang dan menjaga
maruah diri, mesti dijauhkan dari menjadi amalan umat Islam.
Biarpun, masyarkat Barat
mencapai tamadun dan kemajuan lebih hebat berbanding umat Islam, mereka
sebenarnya sedang menuju era kejatuhan akhlak yang teruk. Amalan seks bebas,
LGBT, kahwin sejenis dan sebaginya semakin menular di negara Barat.
Antara
tujuan berkahwian ialah melahirkan zuriat yang bersih. Anak merupakan penerus
kelangsungan agama.
Melalui zuriat berterusan dari generasi ke generasi,
maka penyebaran dan pengamalan agama akan berterusan hingga ke hari kiamat.
Sebab itu Rasulullah menyuruh berkahwin dan menambah agar mempunyai anak.
Ganjaran
dan janji kebaikan disediakan bagi umat merelisasikan perkahwinan kerana ia
bukan perkara kecil.
Tanggungjawab dalam perkahwinan amat besar. Ia bukan semudah disangka. Sebab itu ia tidak boleh dilakukan terburu-buru. Biarpun perkahwinan digalakkan, ia perlu ‘dihalang’ daripada menjadi seperti ‘perkahwinan’ binatang.
Tanggungjawab dalam perkahwinan amat besar. Ia bukan semudah disangka. Sebab itu ia tidak boleh dilakukan terburu-buru. Biarpun perkahwinan digalakkan, ia perlu ‘dihalang’ daripada menjadi seperti ‘perkahwinan’ binatang.
Lelaki
dan perempuan yang bersetuju membentuk ikatan perkahwinan secara mutlaknya
telah bersetuju menjalankan amanah dan tanggungjawab antara suami dan isteri.
Suami dan isteri mempunyai tanggungjawab masing-masing.
Lelaki
sebagai suami mempunyai tanggungjawab lebih berat berbanding perempuan sebagai
isteri. Suami menjadi pemimpin rumahtangga dan bertanggungjawab menyediakan
nafkah keperluan bagi isteri dan keluarga.
Sabda Rasulullah bermaksud: “Wajib
di atas kamu memberikan nafkah kepada anak dan isteri serta pakaian dan tempat
tinggal yang munasabah.”
Justeru,
suami diingatkan agar menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab. Kesediaan
menjadi suami bermakna bersedia menjalankan tanggungjawab. Tanggungjawab
merupakan amanah yang bukan sekadar di antara isteri, tetapi terhadap
Allah.
Rasulullah
bersabda bermaksud: “Bertakwalah kepada Allah dalam hal perempuan, sesungguhnya
kamu telah mengambil mereka menjadi isteri dengan amanah Allah dan dihalalkan
kamu berkesedudukan bersama mereka dengan khalimah Allah.”
Sungguhpun
berkahwin merupakan tuntutan naluri semulajadi manusia, ia dikira juga sebagai
amalan beragama. Islam agama lengkap yang saling melengkapkan.
Hakikatnya,
semua penganut agama lain juga berkahwin. Tetapi perkahwinan mereka
dilakukan atas keperluan semulajadi manusia. Maknanya, ia tidak dikira ibadah
bagi agama lain.
Sebab itu perkahwinan bagi umat lain lebih mengikut keperluan adat. Jika tidak mahu mengikut adat, maka dianggap tidak perlu melangsungkan perkahwinan dan boleh bebas hidup bersama seperti pasangan suami isteri.
Sebab itu perkahwinan bagi umat lain lebih mengikut keperluan adat. Jika tidak mahu mengikut adat, maka dianggap tidak perlu melangsungkan perkahwinan dan boleh bebas hidup bersama seperti pasangan suami isteri.
Rasulullah
bersabda bermaksud: “Jika seseorang itu telah berkahwin maka ianya telah
menyempurnakan separuh daripada agamanya, maka bertakwalah kepada Allah di
dalam separuh baki lagi.”
Sabda
itu jelas mengaitkan perkahwinan sebagai amalan beragama yang dituntut.
Justeru, perkahwinan yang dilangsungkan dengan memenuhi keperluan syariat dan
berterusan dalam keadaan takwa, mendapat keuntungan berterusan di dunia dan
akhirat.
Firman
Allah bermaksud: “Dan jika kamu takut tidak dapat berlaku adil terhadap
perempuan yatim apabila kamu mengahwininya, maka kahwinlah perempuan lain yang
kamu senangi, dua, tiga atau empat.” (Surah an-Nisa, ayat 3).
No comments:
Post a Comment