Tuesday 10 January 2017

PERLU SEGERA URUS JENAZAH

Segera urus jenazah. Setiap hari kita dengar berita mengenai kematian saudara mara, sahabat dan orang yang berada di sekaliling kita. Kita disarankan agar mendoakan si mati agar dirahmati Allah SWT.  Sesungguhnya akan tiba pula masa kita yang didoakan oleh orang lain. 

Islam menyuruh umatnya segerakan urusan kematian seseorang Islam yang mati, iaitu memandikannya, mengkafankannya, mensolatkannya dan kemudian menghantar kekubur dan mengkebumikannya.

Islam melarang jenazah itu dilambat-lambatkan diurusi. Orang-orang yang melambat-lambatkannya pula mendapat dosa kerana tidak akur perintah Allah dan Rasul-Nya.

Orang Melayu selalunya mengabaikan perintah menyegerakan urusan mayat ini, kerana selalunya menunggu anak-anak si mati pulang ke kampung atau ke rumah si mati, setelah itu barulah diuruskan pengkebumiannya.

Satu lagi perkara perlu diberi perhatian atau diambil kira apabila berlaku kematian ialah berkaitan dengan harta peninggalan si mati. Ini terutamanya berkaitan dengan hutang si mati.  

Perkara ini perlu dilakukan oleh waris si mati, terutama mereka yang menguruskan harta si mati. Isu tidak membayar hutang si mati bukan perkara kecil Justeru, soal hubang si mati perlu diutamakan dalam pengurusan harta pusaka yang ditinggalkan. 

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Roh orang beriman tergantung (terhalag daripada mendapat nikmat) kerana hutangnya sehingga ditunaikan ke atasnya." (Hadis riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan Hakim). 

Perlu disedari bahawa harta yang ditinggalkan oleh si mati selepas kematiannya terikat  dengan urutan di bawah: 
- Digunakan untuk membayar kos pengkebumian
- Membayar hutang
- Menunaikan wasiat (sekiranya si mati ada berwasiat)
- Difaraidhkan kepada ahli waris.

 Semoga waris dapat melaksanakan tugas ini sebaik mungkin. 

No comments:

Post a Comment