Tuesday, 29 November 2016

SUMBER VITAMIN E


Kita perlu mengetahui sumber atau makanan kaya vitamin E. Vitamin E penting untuk kesihatan kulit yang berperanan melindungi diri dari sinar ultraviolet dan mencegah kerosakan kulit dari pencemaran serta radikal bebas. Penggunaan Vitamin E juga dipercayai mampu menurunkan risiko kanser prostat dan penyakit Alzheimer. Sumber makanan mengandungi Vitamin E banyak dan pelbagai. Harganya murah dan mudah diperoleh.

Antara makanan kaya vitamin E:

Bayam - Banyak orang makan bayam kerana kandungan zat besi yang tinggi. Bayam juga menjadi sumber vitamin E dan antioksidan yang baik. Sayur bayam yang telah dimasak mampu memberikan vitamin E sebanyak 3,5 miligram dalam setiap 100 gram sajiannya.

Kacang almond - Sebuah kajian menyebutkan, mengambil satu genggam almond sama dengan melindungi kesihatan jantung.  Kacang almond boleh dinikmati mentah maupun dalam bentuk mentega dan susu. Setiap 100 gram almond mengandung setidaknya 26. 3 miligram Vitamin E.

Kacang tanah - Makanan yang kaya tokoferol, antioksidan dan vitamin E yang kuat dan mudah larut.  Kacang juga dapat dijadikan pilihan untuk memerangi radikal bebas penyebab kanser.

Sawi - Sayuran hijau berdaun lebar ini memiliki kandungan vitamin E yang diperlukan tubuh. Sama ada dimakan mentah atau dimasak, sawi tetap memiliki nutrisi baik untuk tubuh.

Brokoli - Satu lagi sayuran hijau kaya vitamin E. Brokoli tak hanya baik untuk mencegah kanser, kandungan Vitamin A, C, D, dan K membuat sayuran ini menjadi superfood di dunia perubatan. Selain itu, brokoli juga mengandungi kalsium tinggi.

Lada merah - Memiliki aroma pedas seperti cabai, tak berati lada merah memiliki sedikit khasiat. Selain  Vitamin C, lada merah juga memiliki kandungan vitamin E dan antioksidan yang kuat. Ada sekitar 30 miligram vitamin E yang boleh didapatkan dari lada merah sebanyak 100 gram.

Biji bunga matahari - Pada 100 gram sajiannya, biji bunga matahari mengandung 36.6 miligram vitamin E.

Daun kemangi - Rempah-rempah penyedap masakan ini pun mengandung 7.38 miligram dalam setiap penyajian 100 gram daun kemangi.

Aprikot kering - Selain mengandung 4.3 miligram dalam setiap 100 gram sajian aprikot kering, buah ini juga kaya serat dan vitamin lainnya.

Acar buah zaitun - Sebanyak 100 gram buah zaitun dalam bentuk acar mengandung 3.81 vitamin E.

Ubi keladi - Ubi keladi yang telah dimasak mampu memberikan 2.9 miligram vitamin E pada setiap 100 gram penyajiannya.


No comments:

Post a Comment