Wednesday 25 December 2019

MASJID SULTAN MANSOR, KAMPUNG SIREH

Masjid Sultan Mansor, Kampung Sireh. Masjid ini siap dibina pada 1 Februari 1985 dan dirasmikan pada 5 April 1985 oleh KDYMM Sultan Ismail Petra.

Nama asal Masjid Sultan Mansor adalah Masjid Kampung Sireh, bersempena dengan nama kampung tempat masjid ini dibina, iaitu Kampung Sireh.

Namun, pada bulan Oktober 2013 nama masjid ini ditukar kepada Masjid Sultan Mansor mengambil sempena nama salah seorang daripada raja-raja pemerintah Kelantan terdahulu. Mengikut catatan sejarah, Sultan Mansor memerintah Kelantan pada sekitar 1467 hingga 1521.

Masjid Sultan Mansor terletak di Jalan Kampung Sireh, Kota Bharu, Kelantan. Lokasi Masjid ini sangat strategik kerana kedudukannya dalam bandar Kota Bharu dan berdekatan dengan jalan-jalan utama, di samping berada di tengah-tengah laluan perjalanan kenderaan awam.

Keluasan masjid ini lebih kurang 1 ekar. Ruang solat masjid dapat menampung sehingga 1500 jemaah dalam satu masa.

Salah satu kemudahan disediakan pihak pengurusan Masjid Sultan Mandor ialah bilik tamu untuk disewa. Bilik yang hanya dikhaskan kepada lelaki sahaja menyediakan kelengkapan yang selesa untuk kegunaan pengunjung, terutama mereka yang ingin berurusan di Kota Bharu.


No comments:

Post a Comment