Friday 18 October 2019

MELAYU BANGKIT PERTAHAN HAK

Sekarang sering kedengaran seruan Melayu Bangkit. Fenomina ini berlaku setelah kebanyakan Melayu sedar sekarang ini banyak perkara keistimewaan Melayu mula dipinggirkan kepimpinan negara.

Malah, ada keadaan atau perkara itu cuba dihapuskan oleh pihak tertentu.

Perkara itu dapat dilihat apabila banyak perkara berkaitan 'tiang seri' Melayu telah diusik. Soal kedudukan Islam dan Raja-raja semakin dirobek dan dipersoalkan secara terbuka.

Sebenarnya episod penghinaan terhadap Melayu sememangnya sudah lama berlaku. Namun, disebabkan ia dilakukan secara tidak keterlaluan atau tidak secara pukulan ombak yang berterusan, Melayu masih boleh bersabar.

Namun, sekarang ini perbuatan itu secara ketara. Kejadiannya silih berganti.

Manakala pihak pemimpin Melayu yang sepatutnya mempertahankan Melayu telah berlaku sebaliknya.

Keadaan ini menjadikan individu dan kumpulan Melayu berasa perlu ada usaha menyedarkan kaum Melayu secara lebih tersusun dan bersatu untuk bangkit kembali.

Orang Melayu seharusnya sudah lama bangkit mempertahankan hak dan keistimewaan mereka daripada terus dihakis.

Daripada segi tafsiran (bangkit ini adalah) terjaga daripada tidur dan apabila berasakan kuasa politik terhakis, kuasa ekonomi hilang mereka perlu bangkit.

Ini sesuatu yang menunjukkan bahawa sudah banyak perkara yang himpit bangsa Melayu.

Kempen Utamakan Produk Muslim juga satu kebangkitan Melayu. Majoriti Muslim di Malaysia adalah Melayu. Malah dalam Perlembagaan mengatakan bahawa seorang Melayu itu mestilah Islam.

No comments:

Post a Comment