Thursday 21 November 2019

BUKAN KERETA TERBANG TETAPI SUPER DRON

Bukan kereta terbang tetapi super dron. Itulah jenis 'kereta terbang' yang diwar-warkan sebelum ini yang bakal dihasilkan di negara kita. Super dron itu pun bukan hasil ciptaan rakyat atau syarikat Malaysia. Sebaliknya, syarikat Malaysia hanya sebagai pengedar sah di Malaysia.

Jadi, apa yang hebat sangat sehingga menjadi 'kemegahan' seorang menteri dengan pencapaian kononnya Malaysia berjaya mencipta kereta terbang sendiri.

Malah, disebut juga bagaimana rakyat akan menikmati kemudahan menggunakan kereta terbang itu yang lebih cepat tanpa perlu menempuh kesesakan lalu lintas.

Lebih menarik lagi, super dron itu bukan untuk penggunaan komersil sebaliknya ia digunakan untuk kegunaan tertentu seperti kegunaan pemantauan sempadan oleh pihak berkuasa, pelancongan, bantuan kecemasan, perubatan dan perladangan.

Melepas cita-cita dan impian rakyat untuk berbangga dengan kereta terbang dan menggunakan hasil kejayaan pemerintahan kerajaan sekarang.

Ketika ini super dron berkenaan adalah versi import sepenuhnya (CBU) daripada pengeluar, eHang dan jika kemudahan yang dirancang dibangunkan di Malaysia siap sepenuhnya pada tahun hadapan, ia akan menjadi dron versi pemasangan tempatan (CKD).

No comments:

Post a Comment