Wednesday, 26 November 2025

SEJARAH HITAM PENERBANGAN MALAYSIA

 
Pada 4 Disember 1977, satu kes rampasan kapal terbang pertama dalam sejarah penerbangan Malaysia telah berlaku membabitkan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH653 yang telah meragut nyawa 100 penumpang di dalamnya.

Pesawat yang membawa penumpang dari Pulau Pinang pada jam 07.20 malam ini telah dijadualkan untuk mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang. Bagaimanapun, kapal terbang ini telah dirampas dan diminta untuk menukar destinasi ke Lapangan Terbang Paya Lebar di Singapura.

Difahamkan, 20 minit sebelum kejadian itu berlaku, juruterbang yang bertugas telah memberi amaran dan memaklumkan kepada menara kawalan di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang bahawa pesawat Boeing 737 yang dipandunya itu telah dirampas oleh sekumpulan pengganas yang membawa bahan letupan.

Juruterbang itu dikatakan telah meminta supaya pesawat itu mendarat di Subang dengan alasan mahu mengisi minyak, namun permintaannya ditolak dan akhirnya terpaksa meneruskan penerbangan ke Singapura. 

Semua komunikasi dengan krew kapal telah terputus pada jam 08.15 malam dan segala yang berlaku di dalam pesawat tersebut hanya diketahui melalui rakaman suara yang terletak di kokpit yang ditemui kemudian. 

Penduduk di Tanjung Kupang, Johor Bahru mengatakan mereka mendengar bunyi letupan kuat pada jam 08.36 malam.

Tiada seorang pun antara 93 penumpang dan 7 krew kapal yang terselamat. 

Antara mangsa yang terkoban ialah Menteri Pertanian iaitu Dato' Seri Ali Haji Ahmad, Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya, Tan Sri Mahfudz Khalid dan Pengarah Kerja Raya Bahagian Tentera, Datuk Khalid Mohamad.

Pelbagai masalah mula timbul apabila tiada saksi yang terselamat dalam insiden tersebut, sekaligus gagal membuktikan bahawa kumpulan pengganas terlibat dalam nahas tersebut.

Para penyiasat juga hanya meletakkan harapan pada kotak hitam yang dijumpai beberapa minggu selepas nahas tersebut berlaku.

Hasil daripada siasatan yang dilakukan terhadap kotak hitam pesawat MH653, satu laporan rasmi telah didedahkan setelah 9 bulan kejadian itu berlaku.

Dalam laporan tersebut, juruterbang dan seorang pegawai penerbangan dikatakan telah ditembak oleh perampas sebelum pesawat itu menjunam dan terhempas. 

Bunyi tembakan sebanyak 3 kali dapat didengari dalam kotak hitam yang mempunyai rakaman suara kokpit tersebut.

Suara seorang mangsa yang dipercayai juruterbang pesawat berkenaan, G.K. Ganjoor turut kedengaran dengan rayuannya yang berbunyi "No, please, don't" sebelum mangsa ditembak mati.

Dalam pada itu, kejadian tembakan itu dipercayai berlaku semasa pesawat tersebut berada pada ketinggian 4,000 kaki yang dilihat sedang bersiap sedia untuk mendarat di Lapangan Terbang Paya Lebar, Singapura.

Walau bagaimanapun, satu lagi suara mangsa yang tidak dikenal pasti turut kedengaran dalam pesawat itu dengan mengatakan "You bluff us" sebelum bunyi tembakan itu berlaku.

Selain itu, satu bahasa asing juga didengari dalam rakaman suara tersebut, namun status kewarganegaraan perampas itu tidak dapat disahkan.

Difahamkan, seseorang dipercayai cuba untuk memandu serta mengawal pesawat tersebut setelah juruterbang pesawat itu ditembak.

Ekoran kejadian itu, pesawat MH653 itu telah terhempas ke kawasan tanah paya. 

Kesemua mangsa sukar untuk dikenal pasti identiti kerana keadaan badan yang tercedera teruk. 

Hasil perbincangan ketua daripada pelbagai agama telah mencapai kata sepakat supaya semua mangsa dikebumikan dalam satu liang lahad di tapak perkuburan khas yang terletak di Jalan Kebun Teh, Johor Bahru.

Pengebumian yang melibatkan 100 mangsa itu dilakukan lima hari selepas kejadian.

Gambar - Anggota keselamatan mencari serpihan kecil akibat nahas pesawat.

No comments:

Post a Comment