Wednesday 26 February 2020

MENGAPA DEDAH AIB SENDIRI DI MEDIA SOSIAL?


Biasanya orang yang melakukan perbuatan dosa akan berusaha untuk menyembunyikan daripada pengetahun orang ramai. Malah, jika diketahui orang lain, pelaku perbuatan salah itu akan bertegas menafikan perbuatan itu. 

Ironinya keadaan ini nampaknya sudah berubah, walaupun tidak melibatkan semua orang, ada orang yang melakukan perbuatan aib akan mendedahkan untuk pengetahuan orang ramai dan merasa bangga untuk dipertontonkan kepada orang ramai melalui laman sosial.

Laman sosial sepatutnya digunakan untuk berkongsi perkara-perkara baik dan mengembirakan orang lain. Begitu juga dengan penyebaran gambar atau status di laman sosial untuk memberitahu mengenai sesuatu kejadian dan kedudukan terkini. 

Dalam Islam, perasaan malu dikaitkan dengan tahap keimanan seeorang. Banyak hadis Rasulullah SAW yang menyebut mengenai pentingnya perasaan malu dan kaitannya dengan keimanan.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Iman itu ada lebih 60 cabang.  Dan sifat malu itu adalah sebahagian daripada cabang iman.” (Hadis riwayat Abu Hurairah). Manakala satu lagi hadis yang diriwayatkan Muslim dan Tirmizi pula bermaksud: “Malu itu sebahagian daripada iman.”

Kes mendedahkan perbuatan dan gambar aib di laman sosial semakin meningkat. Sudah terlalu banyak gambar dan status dipaparkan di laman sosial mengenai perbuatan memalukan, yang bertukar menjadi perkara membanggakan. Rakan-rakan yang sealiran dan melakukan perbuatan yang sama pasti akan memberi reaksi memuji dan mengucapkan tahniah pernyebaran kisah memalukan itu. 

Bagi orang yang peka dan mempunyai maruah, setiap perbuatan memalukan, tidak kira kecil atau besar, pasti dielak daripada melakukannya. Perasaan malu menjadi perisai diri daripada melakukan perkara ditegah oleh agama, undang-undang dan tata susila kemanusiaan. 

No comments:

Post a Comment