Tuesday 29 October 2019

RIDHUAN TEE PENULIS POLITIK BERWIBAWA

Mohd Ridhuan Tee bin Abdullah atau lebih dikenali Ridhuan Tee, adalah seorang pemikir dan penulis terkenal. Tulisan beliau sentiasa dinanti untuk mendapat kupasan terhadap sesuatu isu, terutama yang berkaitan politik, agama dan keselamatan.

Tulisan beliau dalam isu-isu berkenaan memang selayaknya dianggap sebagai pakar sesuai dengan kelulusan dan pengalaman yang dilalui. 
 
Beliau pemegang Sarjana Muda (Hons) Sains Politik (UKM), MA Kajian Strategik dan Keselamatan (UKM), PhD Politik dan Kerajaan (UPM) dan Dip. Pengajian Islam (UIA).

Beliau keturunan Cina dan dilahirkan bukan sebagai beragama Islam. Setelah memeluk Islam, beliau dilihat banyak menyampaikan ceramah agama dan menulis bekaitan Islam. Justerus, beliau juga dikenali sebagai Ustaz Ridhuan Tee.

Dalam penulisannya banyak mengkritik tentang penduduk bukan Melayu dan bukan Islam di Malaysia. Tidak hairan beliau menjadi 'musuh' kepada ahli politik bukan Melayu yang berasa teracam dengan pendangan yang diutarakan.

Beliau banyak memihak kepada Melayu untuk menerajui kepimpinan negara bukan kerana sudah 'masuk Melayu', tetapi apa yang dilakukan adalah demi Islam.

Melayu telah diamanahkan sebagai 'penjaga' Islam di Malaysia. Jadi, untuk Islam terbela dan terjaga, maka Melayu mesti kuat dan berkuasa.

Inilah diperjuangkan Ridhuan Tee agar Melayu kekal berkuasa dalam politik Malaysia. Kedudukan Islam di Malaysia sentisa diasak dan diuji oleh pemimpin politik Cina yang mengamalkan sikap ultra kiasu atau terlalu takut kalah.

Fahaman atau selayaknya dipanggil ideologi ultra kiasu ini kuat diamalkan di kalangan ahli politik di Singapura. Ia kini merebak di kalangan pemimpin politik kaum Cina di Malaysia.

Kepakaran Ridhuan Tee dalam politik lebih kepada budaya politik, sosialisasi politik, politik silang budaya (ethnography), ditambah dengan sedikit ilmu pengajian pertahanan dan keselamatan.

Maka, amat tepat beliau mengulas isu politik semasa.

No comments:

Post a Comment