Zakat mengikut bermakna berkembang, tumbuh, bertambah, berkat,
subur, bersih dan suci. Ini bermakna, zakat dapat membersihkan harta yang
dimiliki, menjadikan ia lebih bersih dan suci. Zakat juga menjadikan harta
lebih berkat dan memberi manfaatkan kepada pemiliknya.
Harta yang tidak dikeluarkan
zakat akan dalam keadaan kotor akibat puncanya atau disebabkan tidak
mengeluarkan kerana harta itu sudah dianggap menjadi milik mereka yang sepatut
menerimanya.
Manakala mengikut istilah pula
zakat membawa erti merujuk harta tertentu yang wajib dikeluarkan dalam kadar
tertentu ditetapkan dan diagihkan pula kepada golongan tertentu.
Ini bermaksud harta zakat
adalah diambil daripada sejumlah harta lain mengikut kadar yang telah
ditetapkan setelah pemilik harta itu memenuhi syarat-syarat wajib zakat, iaitu
Islam, merdeka, cukup nisab dan haul, diketahui pemiliknya dan pemilikan
sempurna. Jumlah yang ditetapkan itu pula mesti diagihkan kepada golongan
tertentu, iaitu yang dipanggil golongan asnaf.
Definisi mengikut syarak pula,
berdasarkan Mazhab Shafie, zakat adalah suatu kadar tertentu diambil sebahagian
jumlah harta tertentu, yang mana wajib diberi kepada golongan tertentu setelah
cukup syarat ditetapkan.
Kadar tertentu ialah jumlah
yang telah ditetap, contohnya harta dalam bentuk emas dan wang ringgit diambil
pada kadar 2.5 peratus dan zakat tanaman ditentukan pada kadar berbeza mengikut
cara bagaimana tanaman itu disiram. Wajib dikeluarkan kepada golongan tertentu
adalah gologan asnaf yang telah ditetapkan. Manakala cukup syarat ialah
syarat-syarat wajib zakat.
Kewajipan zakat tidak dapat
disangkal kerana terdapat dalil al-Quran dan al-Sunah. Dalil itu meletakkan
ibadat zakat sebagai Rukun Islam.
Dalil al-Quran. Firman Allah
SWT bermaksud: "Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkan
zakat." - (Surah al-Baqarah, ayat 43).
Maksud ayat itu adalah jelas
dan tidak terselindung yang dapat difahami bahawa umat Islam diperintah untuk
mengeluarkan zakat. Dapat difahami bahawa perintah wajib zakat
dirangkaikan dalam ayat perintah wajib sembahyang. Jika sembahyang adalah
wajib, maka zakat juga wajib berdasarkan kepada perintah perlaksanaannya
terdapat dalam ayat yang sama.
Firman Allah SWT lagi yang bermaksud: "Dan
dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kamu
kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat." - (Surah an-Nur, ayat 56).
Sekali lagi Allah meletakkan suruhan berzakat bersama dengan perintah
sembahyang. Jadi tidak syak lagi bahawa pensyariatan zakat adalah jelas. Sesiapa
yang melaksanakan sembahayang, maka tidak ada alasan untuknya mengelak dari
mengeluarkan zakat.
Satu lagi firman Allah yang menjelaskan pensyariatan zakat ialah dalam
surah at-Taubat ayat 103 yang bermaksud: "Ambillah zakat dari
harta mereka yang berada bagi membersihkan diri dan harta mereka dan doakan
mereka setelah menerimanya."
Perkataan 'ambillah' adalah satu perintah yang perlu
dilaksanakan. Zakat itu adalah cara untu membersihkan diri dan harta
pemiliknya. Ia menepati definisi zakat seperti dijelaskan sebelum
ini.
Dalil berdasarkan hadis pula sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Islam
diasaskan atas lima perkara, kesaksian bahawa tiada tuhan selain
Allah dan Muhammad pesuruh-Nya, mendirikan solat, mengeluarkan zakat,
menunaikan fardu haji dan berpuasa pada Ramadan.” (Hadis riwayat Bukhari dan
Muslim).
Hadis itu dengan jelas merangkumkan kesemua Rukun Islam. Jelas
sekali, mengucap dua kalimah syahadat, solat, zakat, puasa dan haji adalah
Rukun Islam yang wajib dilaksanakan. Sesiapa menolak mana-mana satu
maka tidak sempurna Islamnya, tidak terkecuali zakat.
Sabda Rasulullah SAW
bermaksud: “Kekayaan, sama ada di darat maupun di laut, tidak akan binasa,
kecuali apabila zakatnya tidak dikeluarkan.” – (Hadis riwayat Tabrani).
Hadis itu biarpun tidak secara
jelas mengenai kewajipan zakat, namun dapat difahami ia satu kewajipan
berdasarkan maksud "kecuali apabila zakatnya tidak dikeluarkan' yang jelas
menunjukkan bahawa ia adalah wajib untuk mengelak kebinasaan harta.
Satu lagi hadis yang
menjelaskan pensyariatan zakat ialah yang diriwayatkan oleh al-Bazzar dan
Baihaqi bermaksud: “Apabila harta zakat (yang sepatutnya dikeluarkan) bercampur
dengan kekayaan lain, maka kekayaan tersebut akan binasa.”
Maksud hadis itu menjelaskan
tentang harta yang tidak dikeluarkan zakat akan binasa. Maka, dapat
difahami di sini bahawa zakat adalah diwajibkan untuk mengelak harta binasa
disebabkan kemurkaan Allah. Sesungguhnya, Allah mendatangkan
kemusnahan kepada sesiapa yang tidak melaksanakan perintah yang wajib
terhadapnya.
No comments:
Post a Comment