Stesen lengkung lalu (passing loop station) adalah tempat
kereta api berselisih. Di stesen ini terdapat landasan kereta api melebihi satu
laluan, sedangkan sepanjang laluan itu sebenarnya hanya ada satu laluan
landasan sahaja.
Melalui komunikasi dari pusat kawalan dengan pemandu kereta
api, terdapat kereta api yang perlu berhenti di stesen lengkung lalu untuk
memberi laluan kereta api dari arah hadapan berselisih untuk meneruskan
perjalanan di landasan utama.
Di stesen lengkung lalu juga, kereta api berhenti untuk
memberi laluan kepada kereta api yang berada di belakang meneruskan perjalanan
atau memotong kereta api yang berada di stesen lengkung lalu. Kereta api di
stesen lengkung lalu kemudian akan meneruskan perjalanan mengikut di belakang.
Tindakan memotong perlu bagi kereta api di belakang dapat mengekalkan
kelajuan tanpa perlu mengikut kereta api yang perlahan di hadapan. Kelajuan
kereta api berbeza, terutama kereta api penumpang dengan kereta api barang atau
kargo. Kereta api penumpang lebih laju dan perlu diutamakan untuk sampai di
satu-satu destinasi.
Dengan wujudnya stesen lengkung lalu membolehkan kereta api
dari dua arah bergerak serentak dan berhenti di stesen tersebut untuk
berselisih atau memotong.
Gambar - Landasan kereta api ECRL.
Gambar oleh - Kuantan Developmen News
Gambar oleh - Kuantan Developmen News
No comments:
Post a Comment