Pembinaan Kaabah telah melalui beberapa peringkat. Riwayat
tentang pembinaan ini sebahagiannya telah sabit dengan dalil yang terang dan
jelas dan sebahagiannya pula hanya berdasarkan catatan ahli sejarah.
Terdapat catatan ulama menjelaskan binaan
Kaabah dimulakan oleh para malikat.
Al-Azraqi meriwayatkan kepada Muhammad al-Baqir bin Ali Zainal
Abidin bin al-Husain beliau berkata bahawa Allah SWT berfirman kepada malaikat:
“Aku akan menjadikan khalifah di muka bumi.” Kemudian para malaikat bertanya:
“Adakah Tuhan kami hendak menjadikan di bumi orang yang akan melakukan
kerosakan?”
Setelah itu mereka berasa bersalah dan takut dimurkai oleh Allah SWT, lalu mereka bertawaf di sekililing Arasy untuk memohon ampun kepada Allah SWT.
Setelah itu mereka berasa bersalah dan takut dimurkai oleh Allah SWT, lalu mereka bertawaf di sekililing Arasy untuk memohon ampun kepada Allah SWT.
Kemudian Allah menjadikan di bawah Arasy sebuah rumah
iaitu Bait al-Mamur dan Allah berfirman kepada malaikat agar bertawaf di rumah
itu dan bukan lagi di Arasy.
Kemudian Allah telah mengutus
para malaikat supaya membina baitullah di bumi supaya makhluk di bumi dapat
melakukan tawaf sebagaimana makhluk di langit bertawaf di Bait al-Mamur.
Seterusnya disebut bahawa binaan Kaabah kemudiannya dibina Nabi Adam.
Seterusnya disebut bahawa binaan Kaabah kemudiannya dibina Nabi Adam.
Al-Azraqi meriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa beliau
berkata: “Semasa Adam diturunkan dari syurga dan sampai ke bumi, baginda telah
berkata: “Wahai Tuhan, mengapa aku tidak mendengar lagi suara malaikat?”
Allah
berfirman: ‘Semuanya kerana kesalahan engkau wahai Adam.’
Kemudian Allah memerintahkan supaya baginda membina Kaabah dan
bertawaf mengelilinginya sebagaimana malaikat mengelilingi Arasy. Adam berjalan
menuju ke tapak pembinaan Kaabah.
Bumi telah dikecilkan oleh Allah dan tempoh perjalanannya menjadi pendek. Setiap tempat dipijak oleh Adam akan dijadikan oleh Allah sebagai kawasan yang subur dan berpenghuni.
Bumi telah dikecilkan oleh Allah dan tempoh perjalanannya menjadi pendek. Setiap tempat dipijak oleh Adam akan dijadikan oleh Allah sebagai kawasan yang subur dan berpenghuni.
Apabila sampai di Makkah, malaikat Jibrail memukul dengan
sayapnya di tapak pembinaan Kaabah dan malaikat membawa batu kepadanya untuk
dibina Kaabah.
Bahan binaannya terdiri daripada batu yang diambil daripada lima
gunung iaitu gunung Lubnan, Tur Zaita, Tur Sina, Juudi dan Hira’. Sementara
konkritnya pula dibuat daripada batu pejal hitam.
Kata Ibn Abbas: “Adam ialah manusia pertama yang mengasaskan al-Bait (Kaabah). Baginda menunaikan solat serta bertawaf di situ.”
Imam al-Syafii meriwayatkan daripada Muhammad bin Kaab al-Qurazi katanya: “Sewaktu Adam menunaikan fardu haji, baginda telah berjumpa dengan malaikat.
Kata Ibn Abbas: “Adam ialah manusia pertama yang mengasaskan al-Bait (Kaabah). Baginda menunaikan solat serta bertawaf di situ.”
Imam al-Syafii meriwayatkan daripada Muhammad bin Kaab al-Qurazi katanya: “Sewaktu Adam menunaikan fardu haji, baginda telah berjumpa dengan malaikat.
Mereka berkata kepadanya “Sempurnakan haji engkau
wahai Adam. Kami telah melakukan haji sebelum daripada engkau semenjak 2000
tahun yang lalu.”
Kedua-dua catatan itu tidak sabit dari mana-mana ayat al-Quran mahupun hadis. Ia hanya menjadi perbincangan di kalangan sesetengah ulama sejarah.
Kedua-dua catatan itu tidak sabit dari mana-mana ayat al-Quran mahupun hadis. Ia hanya menjadi perbincangan di kalangan sesetengah ulama sejarah.
No comments:
Post a Comment