Jambatan Kereta Api Pinang Tunggal mula
dibina pada 1912 dan siap dua tahun kemudian. Jambatan sepanjang 204.52 meter
merentasi Sungai Muda itu mula digunakan pada 19 Okt 1914. Sebagai tanda
perasmian, sebuah tren khas melintasi jambatan tersebut yang membawa dua
pegawai Inggeris iaitu JR Lynch dan AC Ferdinands pada pukul 6.30 pagi.
Landasan yang dibina oleh Federated Malay
States Railways ini mula beroperasi selepas pembukaan laluan kereta api dari
Bukit Mertajam ke Pinang Tunggal siap sepenuhnya.
Jambatan kereta api ini menghubungkan
Pinang Tunggal di Kedah dengan Kepala Batas di Pulau Pinang yang dipisahkan
oleh Sungai Muda. Pada masa dahulu, jambatan ini bukan sahaja digunakan untuk
laluan kereta api, tetapi juga untuk pejalan kaki dan kenderaan ringan seperti
basikal dan motosikal. Sebelum pembinaan landasan ini, penduduk setempat hanya menggunakan
sampan untuk menyeberang sungai.
Jambatan kereta api ini tidak lagi digunakan
setelah jambatan konkrit Projek Landasan Berkembar Elektrik beroperasi pada tahun
2008.
Bagaimanapun, jambatan kereta api besi lama
itu terus dikekalkan. Landasan yang sudah menjadi sebahagian daripada sejarah
negara ini dikekalkan untuk tatapan generasi akan datang selain menjadi mercu
tanda yang bersejarah.
No comments:
Post a Comment